٢٠٠٨/٠٥/٠٥

إضراب أمى

يا خبر النهارده إضراب


طبعاُ النهارده يوم ذي الفل الكل مضرب أبى
أولنا وأمي واخواتى ده حتى اخويا أسامه كان مضرب عن الحضانة


جدع وربنا يا أسامه طلعت أحسن من ناس
كتيييييييييير


البيت بصراحة كان روعه


أما أنا بقى كنت نايم في سابع نومه ومالي
كرشي ( إضراب بقى )


ولكن حصل شيء لم يكن في الحسبان


بصينا لقينا التليفون عمال يرن ترررررررن
تررررررررن


ولا كأنه جالوا صرع فجائي


قامت اختى وردت على اسى التليفون اللي صحانى
من أحلاها نومه في حياتي


... مين معا يا


* أنا الأستاذة ( س )
أمك هنا يا رميساء


... آه موجودة


* ادهانى بسرعة


... ماشى حاضر ثواني


... نعم يا أستاه أم
محمد مع حضرتك


* اذيك يا أبله ممكن
تاجي المدرسة الآن دلوخت حالاً


... ليه في إيه


* عاوزينك في المدرسة
بسرعة جداً


... مش هاجي طبعاً


* يعنى ده آخر كلام


... إن شاء الله


....................... واكتمل الحديث هكذا
إلى أن انتهى وطبعاً إن امى مش هتروح المدرسة


يا خبر مش متخيل أنى كنت هصحى بدري كده شكلي
مكتوب عليا الشقي حد يصحى الساعة عشره


في يوم إضراب


وما إن انتهى التليفون ولساه أنا رايح على
الحوض اغسل وشى


ولقينا التليفون جاتلو الحالة تانى


مسك السماعة المرة دي اخويا معاذ بك ضيق
ونرفذه


... أيوه مين معايا


وهدى مره وحده ولا كأنه خد قفا من ظابط امن
دوله


... مين !! المدير


... أيوه سلام عليكم


* أمك هنا يا بنى أنت


... أيوه ثواني هروح
اندهلها


،،،،،،،،


... سلام عليكم


* أهلا وسهلاً يا أبله


* ممكن حضرتك تقولي
أنت مجتيش ألمدرسه ليه النهارده


... حضرتك إن ليا 7
أيام عرضه


* يعنى إيه عارضه


... يعنى أنا غيبه
قانوني


* يا أبله أنت لازم
تاجي المدرسة حالاً


... حالاً يعنى إيه
.......مش هاجي طبعاً !!!


,,,,,


وهدأت موجة الغضب قليلاً


،،،،


* تب حتى أبله عشان
خطري أنا ممكن تاجي المدرسة


.... يا فندم أنا مش
هقرر كلامي


,,,,


وزاد الغضب أقصاه


,,,,


* يا هانم في امن دوله
في المدرسة


_ طبعاً هو تصور إن امى مثلاً يغمى عليها _
بعد الشر طبعاً _


... امن دوله ... طب
وفيها إيه يعنى امن دوله


... ياجو مياجوش ونا
مالي أنا !!!!!!!!!!!!!!!


... أنا مش جايه
المدرسة ومش هقرر كلامي تانى


* إيه الكلام
اللي بتقولي ده


... هو ده آخر كلام عندي


وتقفلت ألسماعه قفله في وش امى سمعتها وأنا
قاعد في الحمام ( مانا لسه في الحمام )


يا خبر شعب جبان ما يختشيش


كان هذا مختصر جداً
جداً لما حدث مع إضراب امى



بصراحة أنا
كنت سعيد جداً أنى شفت مثل هذا الموقف أمام أم عيني


ومن مين من
اقرب الناس ( امى )


عفارم عليك
والله يا امى


هناك ١١ تعليقًا:

فارس الأزهر .. معاذ فتحى يقول...

السلام عليكم
حياك الله أخى وحبيبى أحمد عمر
طبعا أكيد أنت لا تعرفنى
لكنى أعرفك جيدا
ولا تتعجب
وسأقول لك كيف عرفت
أولا .. لم نتقابل من قبل
ثانيا .. أنت لم ترنى وأنا لم أرك
ثالثا .. أنت لم تحدثى من قبل وأنا أول حديثى معك هو ردى هذا
وعرفتك ..
بقلبى .. فما أجمل أن تلتقى القلوب فى الله
ان شاء الله نتواصل

وتقبل مرورى أخى الصغير الحبيب

غير معرف يقول...

لا بجد جميل اوي

وضحكتني

تحياتي للست الوالده وللعائله الكريمه وللوالد الي زرع فيكم حب الوطن

بس اشمعنى يعني حطيت حرف (س) من اسمها مكنت حطيته كله :))


تحياتي
و
محبتي

غير معرف يقول...

رائع وجميل وفعلا مجرم (ابتسامة ) قريبا هفرحك بمدونتي

غير معرف يقول...

اخى المجرم الصغير لا حرم الله المجرمون المدونون منك وجعلك قرة عين لوالديك اضف هذه المدونة عندك
نسمات http://nasamat2.blogspot.com/

غير معرف يقول...

بارك الله فيك يا أحمد وجعلك زخرا للاسلام.alboshra2.blogspot.com

م/ الحسيني لزومي يقول...

تقبل الله منا ومنكم
وكل عام وانتم بخير

غير معرف يقول...

السلام عليكم
تحياتي الى اخي الصغير احمد وكتابته الرائعة
وتحية اجلال الى والدتك العظيمة المربية الفاضلة التي زرعت القوة في الايمان فيكم
تدوينة رائعة
جزاك الله خيرا

غير معرف يقول...

اتفقت مجموعة من القوى الوطنية هي كفاية وشباب 6 ابريل والكرامة والعمل والاخوان المسلمين على مظاهرة حاشدة غدا امام نقابة الصحفيينالساعة 12 ظهرا
وواجب على الجميع المشاركة من اجل غزة ومن اجل وقف قتل الابرياء
والله ربنال هيحاسبنا لو متحركناش وضغطنا على الحكومة لوقف هه الجريمة البشعة
كلنا من اجل غزة

بكرة راس السنة الهجرية ... وكل الهيئات الحكومية والمدارس والجامعات اجازة
مفيش حجة ... كلنا بكرة معتصميين من اجل غزة
حكومتنا فاسدة بسببنا عشان احنا ساكتيين
حكامنا جائرين علينا عشان احنا اللي مقولناش لا
احنا اللي ضيعنا حقنا
انت لوحدك مش هتعمل حاجة وانا لوحدي مش هعمل حاجة
لازم نتجمع ضد حكومتنا الخائنة اللي خانت كل معاني الانسانية وخانت الوطنية

كل مصري عربي حر يجب ان يكون متواجد غدااا
كلما زاد العدد كلما ازد الضغط على الحكومة المصرية لفك الحصاااار

احشدووووووووا

ربي الجنه يقول...

سلام عليكم ما شاء الله لاقوة الا بالله ربنا يزيدك ويكثر من أمثالك بجد انا مسروره جدا لوجود شباب صغير مثلك عقلهم ناضج وواعي وعلي درايه بما يحدث في البلد ربنا يحميك

محمد خيري يقول...

ساندوا المدون أحمد محسن الذي أعتقل للمرة الثانية بواسطة جهاز أمن مبارك

تضامن مع المدون أحمد محسن ورفاقه وطلاب جامعة الفيوم المضطهدين

لا للظلم ولا للقهر ولا للإستعباد

إننا في رابطة مدوني الفيوم نطالب جميع اصحاب الضمائر الحية بعدم الإستسلام لسياسة التخويف المتبعة لدي نظام أمن مبارك والمقاومة السلمية حتى أخذ جميع حقوق الوطن المهدرة

http://www.freefayoum.blogspot.com

israa aboelghit يقول...

ندعوكم للتضامن معنا في مساندة اخواننا المعتقلين من الفيوم
هذا رابط الجروب عالفيس بوك (المعتقلين من ابناء الفيوم)
وان تضعو الرابط في مدوانتكم
http://www.facebook.com/posted.php?id=1450926865&share_id=76010452682&post_id=76010452682&comments#/group.php?gid=20602338478&ref=share

...........................................
رابطة مدوني الفيوم